Сүүлд нэмэгдсэн

Онцлох

Шинэ мэдээ

Төрийн албан хаагчийг ёс зүйн зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх, соён гэгээрүүлэх, холбогдох хууль тогтоомжийг мөрдүүлэх үндэсний хөтөлбөр хэрэгжиж буй. Энэ хүрээнд төрийн албан хаагчийн ёс зүй, авлига, ашиг сонирхлын зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх зорилгоор нийслэлийн нутгийн захиргааны байгууллагын удирдах албан тушаалтнуудад зориулсан сургалт өнөөдөр нийслэлийн нутгийн захиргааны цогцолбор байранд болж байна. Сургалтад нийслэл, дүүргийн Засаг даргын Тамгын газар болон нийслэлийн харьяа байгууллагын удирдах албан тушаалын 300 албан хаагч оролцож байгаа бөгөөд НЗДТГ-ын дарга П.Хадбаатар нээж, үг хэллээ.

Ёс зүйн хорооны дарга, Төрийн албаны зөвлөлийн гишүүн Ц.Амартөгс “Төрийн албан хаагчийн ёс зүй”, АТГ-ын Урьдчилан сэргийлэх, соён гэгээрүүлэх хэлтсийн ахлах ажилтан, ахлах комиссар Б.Тэрбиш “Авлига, ашиг сонирхлын зөрчлөөс урьдчилан сэргийлэх”,  Удирдлагын академийн Эрх зүйн тэнхимийн эрхлэгч, доктор А.Алтанзул “Ёс зүйн зөрчил, эрх зүйн үндэслэл, хариуцлага” сэдвээр илтгэл хэлэлцүүлж байна.

Ёс зүйн хорооны дарга, Төрийн албаны зөвлөлийн гишүүн Ц.Амартөгс “Төрийн албан хаагчийн ёс зүйн тухай хууль 2023 онд батлагдсан. Тус хуулиар төрийн албан хаагчийн ёс зүйн хэм хэмжээ, нийтлэг үүрэг, хариуцлагыг тогтоож өгсөн. Тухайлбал, төрийн албан хаагч иргэдийн асуудлыг анхааралтай сонсож, хууль тогтоомжоор олгосон үйл ажиллагааны хүрээнд хариу өгдөг байх ёстой. Тиймээс төрийн албан хаагч мэргэжил болон харилцаа хандлагын хувьд ямар үүрэг хүлээж байна вэ гэдгийг сургалтаар хэлэлцэн таниулж байна. Мөн албан хаагч алдаа гаргах нөхцөл байдал хэрхэн үүсэж байна вэ гэдгийг тодорхойлж, алдаа, зөрчил гаргахгүй байлгахад сургалт чиглэлээ. Өнөөдрийн сургалтад оролцож байгаа нийслэл болон нийслэлийн харьяа байгууллагын удирдах албан тушаалтнууд эдгээр хэм хэмжээ, үүрэг, зарчмыг манлайлан мөрдүүлэхэд анхаарч байна” гэлээ.

Төрийн албан хаагчийн ёс зүйн тухай хуульд “Төрийн албан хаагч хүнлэг, энэрэнгүй байх, үнэнч, шударга байх, хариуцлагатай байх, манлайлах, хамтач байх ёс зүйн зарчмыг баримтална” хэмээн заажээ. Төрийн албан хаагчийн ёс зүй, байгууллагын соёлыг өдөр тутмын энгийн үйлдлээс эхэлж сайжруулдаг. Албан хаагч хувийн харилцаа, хандлага болон иргэдийн хүсэлтийг шийдэхэд сэтгэл гаргаж ажилладаг байх тал дээр анхаарах хэрэгтэйг сургалтын үеэр онцоллоо.

Төрийн албан хаагч ард түмэндээ чин сэтгэлээсээ үйлчилж, төрийн албаны нэр хүндийг эрхэмлэх, зан харилцаа, үг, үйлдлээрээ хүний эрх, эрх чөлөө, нэр төр, алдар хүнд, хууль ёсны ашиг сонирхлыг хүндэтгэх, албан үүргээ гүйцэтгэхдээ бусдад аливаа хэлбэрээр дарамт үзүүлэхгүй байх, ялгаварлан гадуурхахгүй байх зэрэг ёс зүйн нийтлэг хэм хэмжээг сахин мөрдөх үүрэгтэй. Эдгээр үүрэг, хэм хэмжээг өдөр тутмын үйл ажиллагаа, төрийн албан хаагчийн ёс зүйн хүрээнд байнгын мөрдөж занших ёстойг сургалтаар танилцуулж байна.

 НЗДТГ-ЫН ХЭВЛЭЛ МЭДЭЭЛЭЛ, ОЛОН НИЙТТЭЙ ХАРИЛЦАХ ХЭЛТЭС

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Өнгөрөгч онд Монгол Улсын хэмжээнд бэлгийн замаар дамжих халдварт өвчний 10,245 тохиолдол бүртгэгдсэн нь нийт халдварт өвчний 25 хувийг эзэлж байна

Бэлгийн замаар дамжих халдварт өвчний 4,206 /41.1%/ тохиолдлыг тэмбүү, 3,579 /34.9%/ тохиолдлыг заг хүйтэн, 2,437 /23.8%/ тохиолдлыг трихомониаз тус тус эзэлж байна. Өнгөрсөн оны мөн үетэй харьцуулахад тэмбүүгийн өвчлөл 154 тохиолдлоор өссөн байна.

Хэрэв эрсдэлтэй алхам хийсэн бол аймаг дүүргийн Эрүүл мэндийн төвийн ДОХ/ БЗДХ-ын кабинетад ажлын цагийн хуваарийн дагуу хандахыг НЭМҮТ-өөс зөвлөв. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

УИХ-ын гишүүн Ж.Баярмаатай ярилцлаа.


-Монгол Улсын Ерөнхийлөгч ирэх оны төсөвт бүхэлд нь хориг тавилаа. Хориг тавьж байгаа нь зөв үү?

-Ерөнхийлөгч ирэх оны төсөвт бүхэлд нь хориг тавих шийдвэр гаргасныг баяртай хүлээж авч байна. Эцсийн эцэст энэ шийдвэрээс гарах үр дүн маш чухал. Засгийн газар ирэх оны төсвийг эргүүлэн татахаас өөр аргагүй болж байна. Эргүүлэн татаад дахин хэмнэлттэй төсөв оруулж ирэх нь тодорхой болж байна. УИХ-ын зарим гишүүд эхнээсээ ийм л үр дүнг хүсч байсан буюу алдагдалгүй, үрэлгэн бус төсөв батлахыг л хүссэн. Өөрөөр хэлбэл, УИХ-ын Дэгийн тухай хуульд заасны дагуу урсгал зардлаа 3.6 их наяд төгрөгөөр танаад оруулаад ирвэл үргэлжлүүлэн хэлэлцэхэд ямар нэгэн асуудал байхгүй гэсэн байр суурь илэрхийлж байсан. Гэтэл харамсалтай, Монгол Улсын 2025 оны төсвийн төслийн хоёрдугаар хэлэлцүүлэг дууссаны дараа “Төсвийг хасч, танах тал дээр ямар ч хууль эрх зүйн боломж байхгүй, энэ чигээр нь батлахаас өөр ямар ч гарц байхгүй” гэж хүч түрч баталсан. Хэдийгээр ирэх оны төсвийг баталсан ч дахин энэ ондоо багтаж тодотгол оруулах тогтоол баталсан. Эцсийн дүндээ тухайн тогтоол нь  хууль эрх зүйн хувьд асуудал дагууж байгаа учраас Ерөнхийлөгч ирэх оны төсөвт бүхэлд нь хориг тавих шийдвэр гаргалаа.

-Ирэх оны төсөв 1.9 их наяд төгрөгийн алдагдалтай байхаар батлагдсан. Гэсэн хэдий боловч Ерөнхийлөгч ирэх оны төсвийг алдагдалгүй батлах үүрэг чиглэл өглөө.  Харин та болон нэр бүхий гишүүд урсгал зардлын хэмжээг 3.6 их наяд төгрөгөөр бууруулах боломжой гэх санал гаргаж байсан. Тэгэхээр төсвийг алдагдалгүй батлахад хангалттай гэж үзэж байна уу?

-Төсвийг 1.9 их наяд төгрөгийн алдагдалтай батлах нь хангалттай гэж үзэхгүй байна. Учир нь өмнө нь  хэлж байсанчилан 3.6 их наяд төгрөгийг хэмнэх бүрэн боломжтой. Хоёрхон зүйл дурьдахад “Бусдаар гүйцэтгүүлэх ажил үйлчилгээ” гэх нэрийн дор бараг л 2 их наяд төгрөгийн зарлага бий. Гэтэл “Бусад бараа метриал” гэх нэрийн дор 900 гаруй тэрбум төгрөг буюу 1 их наяд төгрөг төсөвлөсөн. Энэ зүйл заалтуудаар халхавчилж хэдэн төгрөг юунд зарцуулах гэж байгаа нь тодорхой бус, хэт ерөнхий буюу бүрхэг, халхавчтай байна. Энэ хоёр төрлийн зарлага гэхэд л 3 их наяд төгрөг болж байна.

Тавилга, тоног төхөөрөмж, гадаад айлчлал гэх мэт 100, 200 тэрбум төгрөгийн өртөг бүхий зарлагуудаасаа танаад 2024 оны түвшинд авч ирэхэд л 3.6 их наяд төгрөгийн хэмнэлт гараад ирнэ. Энэ бол зөвхөн урсгал зардалтай холбоотой асуудал дээр ярьж байгаа хэмнэлт шүү дээ.

-Урсгал зардлын хувьд төрийн үйлчилгээг иргэдэд тасралтгүй хүргэхэд чиглэдэг учраас урсгал зардлаас төдийлэн танах боломж хомс. Тиймээс хөрөнгө оруулалтын зардлаас 50 орчим хувийг танахаас өөр аргагүй гэж мэдэгдсэн. Энэ нь эргээд нэг хүнд ногдох ДНБ-ний хувь хэмжээг бууруулах, эдийн засгийн өсөлтийг бууруулах дүр зураг ажиглагдах талаар Сангийн сайд мэдэгдсэн шүү дээ?

-Ер нь бол эсрэгээрээ шүү дээ. Төсвийн урсгал зардлаас 3.6 их наяд төгрөгийг танах боломжтой гэдэг нь Монгол Улсын эдийн засагт энэ их хэмжээний өсөлт эсэргээрээ нөлөөлөх учраас л хасаад танаад өгөөч гээд байгаа юм. Энэ асуудлыг зөвхөн бид хэлээд байгаа юм биш. Тухайлбал,

ОУВС-аас өгсөн зөвлөмжид “Төсвөө хумихгүй, ийм өнпөр тэлэлттэй бат лах юм бол эдийн засгийн өсөлт 2026 онд 5.5 хувь, 2027 онд 5 хувиар буурах төлөвтэй байна” гэдгийг анхааруулсан.

Тиймээс төсвөөсөө 3.6 их наяд төгрөгийг танаж чадвал инфляцийг хоёр оронтой тоонд хүргэж хөөрөгдөхгүй сэргийлэх боломжтой.  Монгол Улс үйлдвэрлэгч биш хэрэглэгч орон. Төсвөөс орж ирж байгаа мөнгөөрөө гадаадаас бараа бүтээгдэхүүн худалдаж авна. Тийм учраас гадаад валютын албан нөөцөд шууд дарамт учруулж эдийн засгийн өсөлтөд сөргөөр нөлөөлөх учраас төсвөө танах ёстой гэсэн байр суурьтай байсан.

Гэтэл Ерөнхийлөгч төсөвт хориг тавьж алдагдалгүй төсөв батлуулах ёстой гэсэн биш ялархаж байгаа мэт үг, үйлдэл гаргаж байна.  “Төсвөөсөө хөрөнгө оруулалтуудаа хасаад, цалин тэтгэврийг нь бууруулаад эцэст нь Монгол Улс хөгжихгүй шүү” гэсэн байдлаар хандаж байна.

Үгүй шүү дээ. Сангийн сайд ганцаараа л ийм байр суурьтай байна. Бусад бүх эдийн засагчид “Тийм биш ээ” гэдгийг хэлж байна. Төсвийн тогтвортой байдлын зөвлөлөөс гаргасан дүгнэлт дээр ч төсвийн хувь хэмжээг бууруулах, үргүй зардлуудаа багасгах, хөрөнгө оруулалтуудаа эрэмбэлэх талаар тусгасан. Мөн аудитын байгууллагаас ч мөн төсвийн зардлаа бууруулахыг зөвлөсөн.

Эрдэмтэн судлаачид ч “Төсвөө танахгүй бол Монгол Улсын макро эдийн  засгийн үзүүлэлтэд сөргөөр нөлөөлнө” гэдгийг хэлсэн. Гэтэл Сангийн сайд ганцаараа энэ бүхнээс эсрэг зүйл яриад байна. Ингэж ялархаж болохгүй.

Бүх үргүй зардлуудаа хасаж, танаад 2024 оныхоо түвшинд авч ир. Машин тэрэг авах, тавилга буйдан авах ажлаа зогсоо. Монгол Улсын төрийн байгууллагууд өнөөдрийг хүртэл тавилгагүй явж ирсэн юм уу.

“ТӨРИЙН ӨНДӨР АЛБАН ТУШААЛТНУУД, ЯАМ ТАМГЫН ГАЗРЫН ДАРГА НАРЫН ТАНСАГЛАЛ, ТАВИЛГА БУЙДАНГАА ХАС”

-Нуухыг нь авах гээд нүдийг нь сохлох вий гэдэг шиг ирэх оны төсвийг алдагдалгүй батлах нэрийн дор хөрөнгө оруулалтын зардлаасаа танаж, яг танах шаардлагатай зардлуудаа хэвээр үлдээчих вий гэсэн болгоомжлол байна. Зардлын хасалтаа ямар эрэмбэ дараалал, шалгуураар хасах, авч үлдэх шийдэлд хүрэх юм бэ?

-Нийт 35.8 их наяд төгрөгийн 72.8 орчим хувь нь урсгал зардал. Үлдсэн 28 орчим хувь нь хөрөнгө оруулалтын зардал. Тиймээс л урсгал зардлын хувь хэмжээг бууруулж гоё сайхан үгээр халхавчилсан том том үнийн дүнтэй зардал, тансаглалаа хасахад л болно. Үнэхээр чухал гэж үзэж байгаа хөрөнгө оруулалтын зардлуудаасаа хасах санал гаргаагүй.

Гэхдээ хөрөнгө оруулалтын зардал дотор урсгал зардал, урсгал зардал дотор хөрөнгө оруулалтын зардал орчихсон байнаа гэдгийг Төсвийн тогтвортой байдлын зөвлөл болон аудитын байгууллагаас анхааруулсан.

Өөрөөр хэлбэл, олон улсын байгууллагууд нийлж мэдээлэл солилцох байшин өнөөдөр барих нь ач холбогдолтой юм уу. Энэ хөрөнгө оруулалтын зардал дотор 13 тэрбум төгрөгийн өртөгтэй туссан. Үнэхээр хөрөнгө оруулалтын зардлаасаа хасах гэж ялархаад байгаа бол энэ мэт олон улсын соёлын төвийн барилгаа хасчих л даа. Энэ мэт нэн шаардлагагүй хөрөнгө оруулалтын зардлууд ч бий.

-Төсөв ерөнхийлөн захирах эрх бүхий 36 сайд, дарга нар бий. Тэгэхээр хаанаас, хэнээс, хэдийг хасах вэ гэдэг асуудал маргаан дагуулах байх. Төсвөөсөө хасуулахыг хэн ч хүсэхгүй байх л даа?

-Төсөв ерөнхийлөн захирах эрх бүхий 36 хүнээс юу ч хамаарах ёсгүй. Монгол Улс нэгдмэл улс учраас нэг бодлоготой байх ёстой.

Монголд аль салбар чиглэлээ хөгжүүлэх нь илүү ач холбогдолтой вэ, аль салбарт хөрөнгө оруулбал эргээд эдийн засгийн цусны эргэлтээ дэмжиж мөнгө оруулж ирэх вэ гэдэг дээр үндэслэж бодлогын хүрээнд асуудлаа авч үзэх ёстой. Түүнээс биш хувь хүн, төсөв ерөнхийлөн захирагч нарын өнгө үзэмж дээр тулгуурлаж төсөв нэмэх, хасах тухай ойлголт огт байж болохгүй.

Түүнчлэн Монгол Улс бүсчилсэн хөгжлийн бодлогоо баталсан. Энэ бодлогод юу юу бүсчилж хөгжихөд нэн тэргүүний асуудал байх вэ гэдгээ тусгасан. Өөрөөр хэлбэл, дахиад л эрэмбэ дарааллын тухай асуудал хөндөгдөнө. Хоёр долоо хоногийн өмнө баталсан төсвийг ямар ч эрэмбэ дараалалгүй оруулж ирж баталсан. Наад зах нь эрчим хүчний салбар элгээрээ хэвтлээ реформ хийхээс өөр аргагүй гэсэн мөртлөө Эрчим хүчний яамны төсөв 300 гаруй тэрбум төгрөг байхад Соёлын яамны төсөв 500 гаруй тэрбум төгрөг буюу 200 гаруй тэрбум төгрөгийн зөрүүтэй байна. Үнэхээр эрчим хүчнийхээ салбар эдийн засгийн гол чухал салбар юм бол тухайн салбартаа төсөв, мөнгийг нь ахиу тавих ёстой биз дээ.

Хамгийн өндөр ач холбогдолтой хөрөнгө оруулалтын зардлуудаа хэвээр нь үлдээ. Ингээд төрийн өндөр албан тушаалтнууд, яам тамгын газрын дарга нарын тансаглал, тавилга буйдангаа хас. Гадаад айлчиллаа багасга.

Түүнчлэн энэ удаагийн парламентын гишүүдийн тоо 126 болж, салбар салбарын төлөөлөл багтсан учраас олон ургалч үзэл, ардчилал сайн болсон гэж дүгнэж байна. Бараг жил бүр хуульчилсан аятай алдагдалтай төсөв баталж ирсэн. Хэрэв цаашид төсвөө алдагдалгүй баталдаг жишиг тогтвол олон эерэг үзүүлэлтийн эхлэл болох байх. Айл өрх  дээр аваад үзсэн ч тухайн жилийнхээ орлогоо бодитой тооцоод хэрэглээгээ тохируулдаг шүү дээ. Гэтэл хаанаас хэнээс зээл авч юу авах вэ гэсэн үрэлгэн байдлаар ханддаггүй. Харин ч зарлагаа хянаад орлогоосоо илүү гарвал хадгалах хуримтлуулахыг хичээдэг.

Улс орон, айл өрхийн төсөв ялаагүй хэмнэлт, үр ашиг руу чиглэ ёстой. Ер нь бол УИХ-ын гишүүд сайд дарга нар нийтийн эрх ашгийн төлөө ажиллах тангараг өргөсөн учраас өргөсөн тангаргаа санаж  үргүй зардлуудыг хасах шийдвэрийг дэмжинэ гэдэгт итгэж  байна.

“ЗАСГИЙН ГАЗРЫН БОДЛОГО ШИЙДВЭРИЙН ЭСРЭГ БАЙЖ БОЛОХГҮЙ ГЭСЭН БАГАХАН  ДАРАМТ ИРСЭН”

-Төсөвт нэлээд жин дарж байгаа халамжийн бодлоготой холбоотой хууль тогтоомжуудаа ч эргэж харах шаардлагатай гэж байх шиг байна. Энэ тал дээр та ямар бодолтой байна?

-Энэ удаагийн Засгийн газрын бас нэг зорилго бол халамжийг зорилтот бүлэгт чиглүүлэх буюу онцын шаардлагагүй бүлэгт халамж өгөхөө зогсоох нь зүйтэй. Би энэ зарчим дээр хатуу зогсдог. Цаасан дээрээ энэ зарчим Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт туссан. Цаасан дээрээ нэг өөр зүйл биччихдээ төсөв дээр өөр тоо тавиад яваад байгаа нь харамсалтай.

Нэгэнт халамжийн бодлогоосоо татгалзаж, хөдөлмөр эрхлэлтийг дэмжих юм бол төсөвт яаж суув гээд хайхаар байхгүй. Харин эсрэгээрээ халамж руу чиглэсэн төсөв нэмэгдсэн байгаа байх. Энэ бодлогоо эргэж харах талаар ярьж байгаа нь зөв.

Үнэхээр нийгмийн халамж, хамгаалал нэн шаардлагатай хэсгүүдийнхээ мөнгийг нэмж, шаардлагагүй хэсгээ хасах ёстой.  Ямар нэг төрлийн халамж авч байгаа иргэдийн 29 орчим хувь нь дунджаас дээгүүр амьдралтай иргэд байна гэсэн судалгаа байсан. Үүнээс халамжийн бодлого нүдээ олохгүй байгаа нь харагдаж байна.

-Төрийн албан хаагчдын тоо олон байна гэж нэг хэсэг нь шүүмжилж байхад нөгөө хэсэг нь дутагдалтай байгааг хэлж байна. Төрийн албан хаагчдын ур, чадвар, бүтээмж дээр суурилсан байхад чиглэсэн бодлого явуулж чадаж байна уу?

-Монгол Улсын нийт эдийн засгийн нийт 70 орчим хувь нь төрөөс хамааралтай байна. Энэ хэрээрээ хувиараа бизнес эрхлэгч, ААН-үүдийн орон зай хумигдаж, төр данхайж байна гэсэн үг. Монгол Улсад нийт 226 мянган төрийн албан хаагч байдаг гэдэг боловч ирэх оны төсөв дээр 230 мянган төрийн албан хаагчид цалин олгох тооцоолол орж ирсэн. Өөрөөр хэлбэл, төрийн албан хаагчдын тоо ирэх онд 4000 нэмэгдэх нь.

Төрийн алба ч гэсэн бүтээмж дээр суурилмаар байна. Төрийн албаны давхардал, давхцалыг арилгаж шаардлагагүй чиг үүргээ хувийн хэвшилдээ шилжүүлж, чадварлаг, цомхон байх, тэгээд ажиллаж байгаа хүмүүс нь авлига аваад байхааргүй өндөр цалинтай болж, өрсөлдөх чадвар, үнэлэгдэх үнэлэмжээ өсгөмөөр байна.

Бүтээмж их бүтээгдэхүүн нийлүүлдэг төрийн албан хаагчийн цалин өндөр, бүтээмж багатай төрийн албан хаагчийн цалин бага байх ёстой. Ер нь хөдөлмөрийн зах зээлд ажиллаж байгаа гурван хүн тутмын 1 нь төрийн албан хаагч байгаа нь дэлхийн жишигтэй харьцуулахад маш өндөр үзүүлэлт. Гэтэл хувийн хэвшилд ажиллах хүн олдохгүй байна. Хөдөлмөрийн зах зээлийн тэнцвэр алдагдсан байна.

-Ардчилсан нам Засгийн газарт хамтарсан. Нэгэнт Засгийн газраас оруулж ирсэн төсөв дээр шүүмжлэлтэй хандаж байгаа үед намын дарга болон бүлгийн гишүүдээс ямар нэгэн дарамт шахалт ирж байна уу?

-АН-ын бүлгээс төсөвт өгөх саналаа гишүүдийг ирүүлэхийг хүссэн. Тухайн үед ирэх оны төсвийг бүхэлд нь буцаах санал гаргая гэдэг саналаа илэрхийлсэн. Харамсалтай нь миний өгсөн санал бүлгийн дүгнэлт дотор яваагүй.

Миний хувьд бүлгийн дарга удирдлагууддаа хэлэхгүйгээр өөр намын гишүүдтэй нийлээд төсвийг эсэргүүцсэн зүйл байхгүй. Бүлгийн удирдлагуудад саналаа зарчмын хувьд тавьсан. Уг санал маань дэмжигдээгүй учраас аргаа бараад төсвийг шүүмжилж тод дуугарсан, эрсдэл гаргахад бэлэн гишүүдтэй хамтарсан.

Үүнд ямар нэгэн асуудал байхгүй. Дээр нь нэмээд хэлэхэд би Ардчилсан намын  гишүүн. Манай нам ямар нэгэн байдлаар хэн нэгнийхээ үгээ хэлэх, үзэл бодлоо илэрхийлэх эрх, эрх чөлөөнд халдаад байдаггүй. Гэсэн хэдий ч Засгийн газрын бодлого шийдвэрийн эсрэг байж болохгүй гэсэн багахан хэмжээний дарамт шахалт ирсэн гэдгийг нуухгүй. Засгийн газрын мөрийн хөтөлбөрт нэгдүгээрт, улс орны эрх ашиг, хоёрдугаарт намын эрх ашиг, гуравдугаарт, хувь хүний эрх ашиг байхаар тусгасан. Миний хувьд намын, хувь хүний эрх ашиг гэх заалтыг хасах санал оруулж байсан. Засгийн газрын бодлого ерөөсөө улс орны, нийт иргэдийн төлөө байх ёстой. Би тангараг өргөсөн учраас олон нийтийн эрх ашиг хөндөгдсөн асуудал дээр дуу хоолойг нь зоригтой илэрхийлсээр байх болно

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Эрх чөлөөний эвсэл намаас энэ удаагийн УИХ-ын сонгуульд нэр дэвшсэн 40 нэр дэвшигч хандивын данс нээгээгүй гэдэг шалтгаанаар зөрчлийн хэрэг нээн шалгаж байгаа аж. Энэ асуудлаар тус намын дарга Б.Цацралтай ярилцлаа.


-Танай намыг шүүхэд өгсөн гэдэг асуудал яригдаад байна. Энэ тал дээр тайлбар өгөхгүй юу?

-Энэ удаагийн УИХ-ын ээлжит сонгуулийн тайлан мэдээ гараад Үндэсний аудитын газраас есдүгээр сарын 25-ны өдөр Сангийн яам руу явсан байна. Хуулийн хүрээндээ л энэ бүхэн хийгдэж байгаа. Гэвч Эрх чөлөөний эвсэл намаас нэр дэвшсэн 40 нэр дэвшигчийг сонгуулийн зардлын данс нээгээгүй, бүртгүүлээгүй. Бүртгүүлээгүй дансан дээр аудит тайлангаа Үндэсний аудитын газар хүргүүлээгүй гэх зөрчлийн хэрэг, хүн тус бүр дээр гурван хэрэг нээгээд нийтдээ 120 хэрэг нээчихсэн явж байна. Уг хэргүүдийн зөрчлийн шийтгэлийн нийт хэмжээ нь 1.6 тэрбум төгрөг болох юм байна. Эхнээсээ хоёр ч нэр дэвшигч шийтгэлийн хуудас авсан. Харин бидний зүгээс Захиргааны хэргийн шүүхэд нэхэмжлэл гаргана гэсэн байдалтай байна. Бидний хувьд дотоод зохион байгуулалтаа өөрсдөө хийгээд сонгуульд хэрхэн оролцохоо шийдээд төв намаасаа сонгуулийн сурталчилгааны үйл ажиллагааг зохион байгуулахаар болсон.

Нам дээрээ хандивын данс нээгээд хуулийн дагуу явцын тайлангаа бүртгүүлээд, аудитлагдсан тайлангаа мөн бүртгүүлээд явсан. Гэтэл бидний энэ бүх баримтыг үл харгалзан нэр дэвшигч тус бүр дээр данс нээсэнгүй гэх зөрчлийн хэрэг үүсгэсэн. Одоо 21 аймаг, есөн дүүргийн татварын байцаагч, эрх бүхий албан тушаалтнууд байцаалт явуулж байна. Нэмээд Төрийн сангийн байцаагч нар шалгалт явуулж байгаа. Бидний зүгээс бүхий л нотлох баримтуудаа өгөөд явж байна. Сонгуулийн тухай хуульд нам нь нэр дэвшигчийнхээ зардлыг хариуцаж гаргаж болно гэх заалт байгаа. Гэтэл энэ заалт бидэнд үйлчлэхгүй байна. Заавал данс нээсэн байх ёстой гэж тулгаагүй байхад зөрчлийн хэрэг нээгээд шалгаж байгаа юм. Ер нь энэ бол төрийн байгууллагуудын хоорондын уялдаа холбоогүй, алдаатай байдлаас шалтгаалсан.

-Үндэсний аудитын газраас гомдол гаргасан гэсэн үг үү?

-Үндэсний аудитын газрын гомдлоор Татварын ерөнхий газраас зөрчил үйлдсэн гэдгийг чинь тогтоосон учраас та хэдийг шийтгэнэ гэсэн байр суурьтай байгаа. Энэ бол байцаагч нарын л үг. Төрийн гэх нэрийн дор ажлаа хйиж байгаа хүмүүсийг бид буруутгахгүй. Эсрэгээрээ төрийн байгууллагуудын уялдаа холбоогүй байдал биднийг залхаан цээрлүүлэх, дарамт шахалт үзүүлэх, айлган сүрдүүлэх харилцаа хандлагатай байгаад бид шүүмжлэлтэй хандаж байна. Үүнийг шийдээч гэдэг шаардлага бид хүргүүлсэн. Гэвч одоогоор ямар нэгэн хариу ирээгүй л байна.

-Нэр дэвшигч данс нээж ч болно, нээхгүй ч байж болох юм байна. Гэвч данс нээлгээгүй гээд буруутгаад байгаа хэрэг үү?

-Энэ хэд маань ажлаа сайн хийгээд өмнө нь гарч байсан алдаануудаасаа сургамж авдаг байсан бол өнгөрсөн 2016, 2020 оны сонгуулиудаар данс нээхтэй холбоотой асуудал гарч ирж байсан байна. Нөгөөтэйгүүр сонгуульд оролцохдоо заавал зардал гаргана гэсэн зүйл байхгүй. Үүнийг хуульчилсан заалт байхгүй. Хүн өөрийн итгэл үнэмшилтэй, үзэл баримтлалтай, эвлэлдэн нэгдэх эрх чөлөөгөө хэрэгжүүлэхийн тулд зардал гаргах шаардлага байхгүй. Бид үүнийг л хэлж байгаа. Тиймээс Эрх чөлөөний эвсэл нам дээр явуулж байгаа энэ үйл ажиллагааг залхаан цээрлүүлэлт гэж ойлгож байна.

-Ямар нэг хүн, нам, эвслээс захиалгатай гэж үзэж байна уу?

-Хардах биш, бүр нотлогдож байна л гэж хэлмээр байна. Татварын байцаагч нар биднээс байцаалт авахдаа хувийн шинж чанартай асуулт асуудаг. Сонгуульд нэр дэвших саналыг танд хэн тавьсан бэ гэж асууж байгаа. Энэ асуулт данс нээгээгүйтэй ямар холбогдолтой вэ гэдгээ тайлбарладаггүй. Та бүхнийг дээрээс шийтгэ гэсэн гэж хэлдэг. Тэр нь хэн юм бэ. Энэ нь тодорхой болчихвол х уулийн маргаанаа үргэлжлүүлээд явж болж байна.

Мөн шууд бусаар оролцож байгаа нэг газар нь прокурор. Прокуророос ийм чиглэл өгсөн л гэдэг байдалтай байна. Энэ дабль стандартыг эсэргүүцэхээр буцаагаад бидэнд давхар стандартаар шийтгэж байгаа юм уу. Дарангуйллыг эсэргүүцэхээр буцаагаад дарангуйллын хэлбэрээр айлгаж ичээгээд байгаа юм уу гэдгийг асуумаар байна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Хөвсгөл аймгийн Тариалан сумын ерөнхий боловсролын сургуулийн 8-р ангийн сурагч Б.Бундбаяр, Б.Энхбаяр нар шатаж буй гэрээс 4 настай хүүхдийн амь насыг аварчээ.

Хоёр хүү түлээгээ хагалж байхдаа ямар нэгэн юм дэлбэрэх чимээ сонсжээ. Улмаар хажуу айлын тооноор утаа гарч байгааг хараад гүйн очиход гал гарч буй цоожтой гэрт хүүхэд уйлах чимээ гарсан байна. Хүүхдүүд гэрийн цоожийг чулуу модоор цохиж онгож дүрэлзэн асаж буй галын хажууд сууж байсан хүүг аюулгүй авч гарсны дараа гэр нурж унажээ.

Ийнхүү шатаж буй гэрээс 4 настай хүүхдийг эсэн мэнд аварсан хоёр хүүг Хөвсгөл аймгийн дээд шагнал Хөвсгөлийн од медалиар шагналаа.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Монгол Улсын Шадар сайд, Уур амьсгалын өөрчлөлтийн үндэсний хорооны дарга С.Амарсайхан УИХ дах Байгаль орчныг хамгаалах бүлгэмийн гишүүдийг хүлээн авч уулзлаа.

Уулзалтаар “Уур амьсгалын өөрчлөлтийн Үндэсний хороо”-оос өнгөрсөн онд хийж, хэрэгжүүлсэн ажлын тайлан болоод цаашид хэрэгжүүлэх арга хэмжээний төлөвлөгөөг танилцуулсан юм. 

Сүүлийн 80 жилд манай улсад  агаарын температур 2.4 хэм өссөн, жилийн дундаж хур тунадас 7.3 хувь, нэг хүнд ногдох хүлэмжийн хийн ялгарал дэлхийн дунджаас 2.7 дахин нэмэгдсэн. Мөн сүүлийн 20 жилд гамшигт үзэгдлийн давтамж хоёр дахин нэмэгдээд байна. Үүнтэй холбоотойгоор өнгөрсөн жилийн зудын нөхцөл байдал гамшгийн хэмжээнд хүрч, 7.4 сая толгой мал хорогдсон. Энэ нь нийгэм, эдийн засагт ихээхэн хэмжээний хохирол учруулсан. Иймд цаг агаарын гэнэтийн аюултай үзэгдэлд бэлэн байх, үндэсний сөрөн тэсвэрлэх чадамжаа нэмэгдүүлэх, байгалийн нөхөн сэргээлт хийх, хүлэмжийн хийг хэрхэн бууруулах зэрэг томоохон сорилт тулгарч байгаа юм.

Гишүүдийн зүгээс цаг агаарын аюулт үзэгдлээс урьдчилан сэргийлэх арга хэмжээг сайжруулах, төр, иргэн, аж ахуйн нэгжүүдийн уялдаа холбоог хангах, уур амьсгалын өөрчлөлтөд дасан зохицон ажиллаж, амьдрах шийдлүүдийг оновчтой гаргах нь чухал гэдэг саналыг илэрхийллээ.

Уур амьсгалын өөрчлөлтөөс урьдчилан сэргийлэх чиглэлээр гадаад хамтын ажиллагаагаа өргөжүүлэх, УИХ-ын тогтоол, шийдвэрээ гаргаж, холбогдох яамдуудад хүргүүлэх, энэ чиглэлийн судалгаа шинжилгээний ажлыг эхлүүлэх шаардлагатай байгааг Монгол Улсын Шадар сайд, УОК-ын дарга С.Амарсайхан онцоллоо. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Орос, Монгол хоёр улсын Засгийн газар хоорондын хэлэлцээрийн дагуу байгуулсан Орос III сургуулийн удирдах зөвлөлийг шинэчлэх ажлыг хийж байгаа талаар Боловсролын сайд П.Наранбаяр өмнө нь мэдээлж байв.

Тэгвэл Орос гурвадугаар сургуулийн удирдах зөвлөлийн үүсгэн байгуулагчийн төлөөллийг шинэчлэн батлах тухай Боловсролын сайдын тушаал гарчээ. Тодруулбал, Монгол-Оросын хамтарсан Ерөнхий боловсролын 3-р сургуулийн удирдах зөвлөлийн үүсгэн байгуулагчийн төлөөлөл”-д

  1. Нийслэлийн иргэдийн төлөөлөгчийн хурлын төлөөлөгч /зөвшилцсөнөөр/
  2. ОХУ-ын Бүгд Найрамдах Буриад Улсын Боловсрол, шинжлэх ухааны сайд /зөвшилцсөнөөр/
  3. Боловсролын яамны Хяналт-шинжилгээ, үнэлгээ, дотоод аудитын газрын дарга
  4. Боловсролын яамны Гадаад хамтын ажиллагааны газрын дарга
  5. Гадаад харилцааны яамны Хөрш орнуудын газрын дэд захирал
  6. Төрийн өмчийн бодлого, зохицуулалтын газрын Төрийн өмчийн удирдлага, зохицуулалтын хэлтсийн дарга
  7. ОХУ-ын Бүгд найрмадах Буриад Улсын Боловсрол, шинжлэх ухааны яамны төлөөлөл /зөвшилцсөнөөр/ томилно гэжээ. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Өнгөрсөн наймдугаар сард Боловсролын сайд П.Наранбаяр Монголын хувийн их дээд сургуулиудын холбооны төлөөлөлтэй уулзах үеэр ярилцсаны дагуу нэгдсэн байдлаар бүх хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагуудтай уулзлаа.

Хувийн их, дээд сургуулийн удирдлагууд тулгамдаж буй асуудлуудаа хэлэлцэн нэгтгэж, төрийн дээд боловсролын салбар дахь оролцоо дэмжлэг болон эрх зүйн орчин, элсэлтийн босго, дээд боловсролын байгууллагуудын эрэмбэ, багшийн хөгжил болон нийгмийн баталгаа гэсэн чиглэлүүдээр санал хүсэлтээ илэрхийлэв. Тухайлбал, их, дээд сургуулийн онцлогийг харгалзаж үнэлэх замаар эрэмбэ тогтоох, төрийн зүгээс өмчийн хэлбэрийг ялгахгүйгээр адил тэгш бодлого хэрэгжүүлэх, салбарт хэрэгжиж буй хуулиудад өөрчлөлт оруулах шаардлагатай гэлээ.

Боловсролын сайд П.Наранбаяр их, дээд сургуулиудын академик эрх чөлөөг хангаж, өмчийн хэлбэр харгалзалгүйгээр дэмжин ажиллахаа онцолж, дээд боловсролын байгууллагуудын онцлог, чиглэлийг харгалзан ангилах байдлаар хөндлөнгийн байгууллагаар эрэмбэ тогтоолгох, элсэлтийн босгыг үе шаттайгаар өсгөн элсэгчдийг чанаржуулах бодлого баримтална хэмээв. Мөн бүх санал хүсэлтэд хариу өгч, нэгтгэж эрэмбэлэн үе шаттайгаар шийдвэрлэхээ хэллээ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2025 оны төсөвт Ерөнхийлөгч хориг тавьсан. Үүнтэй холбоотой УИХ-ын гишүүн Н.Номтойбаяр мэдээлэл хийв.

Үндэсний эвсэлийн тэргүүн Н.Номтойбаяр: Үндэсний эвслийн гишүүдийн зүгээс Засгийн газраас өргөн барьсан 2025 оын төсвийг алдагдалтай төсөв байна. Баталж болохгүй гэдэг байр суурь илэрхийлсэн. 3,6 их наяд төгрөгийг хасаж батлахгүй бол ажилгүйдэл, ядуурал гаарна, инфляц өснө гэх мэтчилэн бүхий л үндэслэлүүдийг нэр бүхий гишүүд тавьсан. Ингээд явж явж тодотголыг энэ онд хийх дээр нэгдээд явсан. Д.Энхтүвшин, Ж.Баярмаа нарын гишүүд дээр нэмэгдээд бид бүхний зүгээс Монгол улсын Ерөнхийлөгчид хориг тавих хүсэлт тавина гэж байсан. Энэ маань биеллээ.

Засгийн газар оруулж ирсэн төсөвтөө итгэл үнэмшилтэйгээр, түүнийг нь эсэргүүцсэн гишүүдийг бараг тэнэг мангар мэдлэггүйгээр нь дуудаж, дээрэлхэж өөрсдөө хүч түрж баталсан. Орлого зарлага нь дунджаар 36 их наяд төгрөг гэвэл УИХ дээр 32 тэрбум төгрөг буюу 0,7 буюу 1 хувь ч хүрэхгүй өөрчлөлтийг оруулсан. Өөрөөр хэлбэл Засгийн газраас оруулж ирсэн төсвийг УИХ 100 хувь дамнуулаад л баталсан. Хамтарсан Засгийн газрын хамгийн хариуцлагатай ажил бол ирэх оны төсөв байсан. Үүн дээрээ хамтарсан Засгийн газар үнэхээр “фэйлдлээ”.

Саяны төсвийг баталсан байдлаар дахиад төсвөө хэлэлвэл ямар ч өөрлөлт гарахгүй. Ажлын хэсгийг шинээр бүрдүүлж, хариуцлагатай хүмүүс ормоор байна. Төсвийн ажлын хэсгийг Ц.Даваасүрэн ахалвал энэ асуудал хэвээр үлдэнэ. Тэр тусмаа Төсвийн байнгын хорооны дарга Ц.Даваасүрэн байгаа цагт ямар ч өөрчлөлт орохгүй. Тиймээс Төсвийн байнгын хорооны даргыг хариуцлагаа хүлээж, ажлаа өгөхийг шаардана. Ц.Даваасүрэн Төсвийн байнгын хороог удирдсаар байвал бид хуралд суухгүй.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Монгол Улсын Засгийн газраас хэрэгжүүлэхээр төлөвлөөд байгаа 14 мега төсөл дотор 328 сая еврогийн өртгөөр бүтэх хиймэл дагуул багтаж байгаа нь дэмжих, эс дэмжих талцлыг олон нийтийн дунд үүсгээд байгаа билээ. Тухайлбал, үүрэн телефоны “Ondo” группийн үүсгэн байгуулагч, УИХ-ын гишүүн Ч.Анар “Монгол Улс ийм их хэмжээний зардал гаргах хэрэггүй. Түрээсэлсэн нь хамаагүй хямд тусна” гэсэн байр суурийг хүчтэй илэрхийлээд байгаа.  

Тус хиймэл дагуулыг ChinggesSat хэмээн нэрийдэх ба БНФУ-ын төрийн өмчийн “Thales” компани бүтээнэ гэж энэхүү ажлыг хариуцаж буй УИХ-ын гишүүн, ЗГХЭГ-ын дарга Н.Учрал саяхан мэдэгдсэн билээ.

Н.Учралын улс эх орноо дааж давшгүй их төлбөрт унагахаар зүтгүүлээд байгаа БНФУ-ын төрийн өмчийн “Thales” компанид холбогдох авлигын хэргийн тухай Reuters, Bloomberg зэрэг олон улсын хэвлэлд гарсан нийтлэлүүдийг товчлон хүргэе.  

…Цэргийн техник технологи нийлүүлэгч “Thales” компанийн эсрэг авлигын хэргийн мөрдөн байцаалтын хүрээнд Франц, Испани, Нидерландын цагдаа нар оффисуудад нь нэгжлэг хийжээ.

Франц улсын харьяат “Thales”-ийн хэвлэлийн төлөөлөгч эдгээр нэгжлэгийг баталж, тус компани эрх баригчидтай хамтран ажиллаж байгаа гэсэн ч өөр дэлгэрэнгүй мэдээлэл өгөөгүй байна.

Гурван улс дагнасан эдгээр нэгжлэг нь хоёр өөр мөрдөн шалгах ажиллагааны нэг хэсэг байсан гэж шүүхийн эх сурвалж хэлсэн юм.

Эхний ажиллагааг Бразилд тэнгисийн цэргийн бааз барьж, шумбагч онгоц худалдаалах явцад гэмт хэргийн хуйвалдаан үйлдэж, мөнгө угаасан, мөн гадаадын төрийн албан хаагч авлига, хээл хахууль авсан гэх үндэслэлээр 2016 онд эхлүүлж байжээ. Харин 2023 оны зургаадугаар сард эхлүүлсэн хоёр дахь мөрдөн байцаах ажиллагааны хүрээнд “Thales” компанийг цэргийн болон иргэний техник хэрэгслийг гадаадад худалдах үедээ авлига, эрх мэдлээ урвуулан ашиглах, хууль бус хуйвалдаан, мөнгө угаах зэрэг гэмт хэрэгт холбогдсон гэж сэжиглэж байгаа аж.

Тэгвэл тус компанийн хэвлэлийн төлөөлөгч энэхүү нөхцөл байдлын талаар “Thales групп дотоодын болон олон улсын дүрэм журмыг чанд баримталдаг гэдгийг онцолж байна. Бид салбарынхаа хамгийн өндөр стандартад нийцсэн олон улсын дүрэм журмын хөтөлбөрийг боловсруулж, хэрэгжүүлдэг” хэмээжээ.

Одоогоор мөрдөн байцаалтын ажиллагаа үргэлжилж байна…

Эх сурвалж: Reuters

…“Thales” компани Энэтхэгийн Агаарын цэргийн хүчний “Dassault Mirage 2000” сөнөөгч онгоцны флотыг шинэчлэн засварлах ажлын хүрээнд хийсэн 2.5 тэрбум ам.долларын гэрээтэй холбогдуулан Францын прокурорууд тэднийг авлигын хэргээр шалгаж байна.

Тус гэрээний эрхийг “Thales” групп авахад тусалж, зуучлагчаар нь ажилласан гэх Санжай Бхандари нь тус компаниас авах ёстой үлдсэн мөнгөө нөхөн төлүүлэхээр шүүхэд хандсан ч Францын арилжааны шүүх үүнд татгалзсан хариу өгсөн юм. Харин прокурорууд Бхандаригийн шүүх хурал дээр хийсэн мэдэгдлийн дагуу урьдчилсан мөрдөн байцаалтын ажиллагааг эхлүүлж, “Thales”-ийн зүгээс түүнд өгсөн төлбөр нь хээл хахууль байсан эсэхийг тогтоохоор ажиллаж байгаа аж.

Тэгвэл “Thales” компани Энэтхэгийн төсөлтэй холбогдуулан Бхандари болон түүний компаниудтай гэрээ байгуулаагүй гэж мэдэгдэн, түүний шүүхэд гаргасан гомдлыг эрс үгүйсгэж буйгаа илэрхийлсэн билээ. Мөн прокурорын байгууллагаас энэ асуудлаар тус компанитай холбогдож, байцаалт аваагүй гэдгийг хэвлэлийн төлөөлөгч нь онцолжээ…

Эх сурвалж: Bloomberg  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *