Сүүлд нэмэгдсэн

Онцлох

Шинэ мэдээ

Ерөнхийлөгч У.Хүрэлсүх өнгөрсөн оны аравдугаар сард Бүгд найрамдах Франц улсад төрийн айлчлал хийх үеэр Францын “Орано майнинг” групптэй уран ашиглах хөрөнгө оруулалтын гэрээний ажлын хэсэг байгуулах протоколд гарын үсэг зурсан билээ. Улмаар 1.6 тэрбум ам.долларын ураны төслийн хөрөнгө оруулалтын гэрээг 2023 онд багтаан эцэслэх байсан ч тодорхой асуудлуудын улмаас хойшилж, төслийг хэзээ эцэслэн батлах нь тодорхойгүй байсаар өнөөдрийг хүрлээ.

-ТАТВАРЫН ТУХАЙ ХУУЛЬ БОЛОН БУСАД АСУУДЛААС ҮҮДЭЖ УРАНЫ ТӨСӨЛ УДААШИРСАН БӨГӨӨД ОЛБОРЛОЛТ ЭХЛЭХ ХУГАЦАА ХОЙШИЛЖ БОЛЗОШГҮЙ БАЙГАА-

Өнгөрсөн хоёдугаар сард бид “Эрдэнэс Монгол” ХХК-ийн нэгдсэн стратеги, бизнес хөгжлийн газрын ахлах менежер Я.Өлзийболдтой ярилцаж, уг төсөлд ямар асуудлуудын улмаас саад учирч, удаашраад байгаа талаар тодруулахад тэрбээр, “Монгол Улсын татварын тухай хуульд дараагийн 40 жил өөрчлөлт оруулахгүй байх, зэрэгцээ ордуудыг эзэмших, усны төлбөр, цацраг идэвхит хог хаягдлыг хэрхэх зэрэг асуудлуудаас үүдэж гэрээ хэлцэл удааширч байгаа. Манай орны хувьд ураны төсөл анхных учраас маш хянуур ажиллах шаардлагатай байна. Мөн гэрээ хэлцэл удааширч байгаа учир уран олборлохоор төлөвлөсөн хугацаа 2028 оноос хойшилж магадгүй байгаа” талаар дурдаж байсан юм.

Ийнхүү Монгол Улс Францын төрийн өмчит “Орано майнинг” групптэй хамтран Дорноговь аймаг дахь Зөөвч-Овоо ураны ордын төсөл дээр Хөрөнгө оруулалтын гэрээ байгуулж, цэвэр эрчим хүчний түүхий эд олборлохоор зэхэж байгаа яг энэ үед ОХУ-ын талаас манай улсад бага оврын атомын цахилгаан станц барих саналыг өнгөрсөн оны аравдугаар сард тавьсан юм.

ОХУ МАНАЙ УЛСАД БАГА ОВРЫН АТОМЫН ЦАХИЛГААН СТАНЦ БАРИХААР МОНГОЛЫН “МОН-АТОМ” КОМПАНИЙН ХООРОНД САНАМЖ БИЧИГ БАЙГУУЛСАН-

Тодруулбал, өнгөрсөн оны аравдугаар сард Эрчим хүчний салбарт Орос улс Монголд бага чадалтай атомын цахилгаан станц барих боломжтой гэж Оросын ерөнхий сайдын орлогч В.Абрамченко Ерөнхий сайд Л.Оюун-Эрдэнэтэй уулзахдаа хэлсэн талаар тус улсын төрийн мэдээллийн ТАСС агентлаг мэдээлж байв. Улмаар “Росатом” компани Монголд бага чадалтай, газар дээр суурилсан атомын цахилгаан станц (LNP) барихаар Төрийн корпораци болон Монголын “Мон-Атом” компанийн хооронд холбогдох санамж бичигт гарын үсэг зурлаа. Дубайд болж буй НҮБ-ын Уур амьсгалын өөрчлөлтийн суурь конвенцид (COP28) оролцогч талуудын 8 дугаар бага хурлын үеэр уг баримт бичигт гарын үсэг зурсан гэж ОХУ-ын Livejournal сайтад энэ сарын 7-ны өдөр мэдээлжээ.

Иймд Монголын ураны төсөл улс төрийн саадтай тулгарч байж болзошгүй гэх мэдээлэл бий. Тухайлбал, Монгол Францын хооронд хэрэгжүүлэх гэж буй ураны хэлэлцээрийг амжилтгүй болгохын тулд Оросууд манай улсад бага оврын атомын цахилгаан станц барьж өгөх санал тавьсан байж болзошгүй байгаа юм.

ОХУ-ААС МАНАЙ УЛСАД АТОМЫН ЦАХИЛГААН СТАНЦ БАРИНА ГЭХ ХЭЛЭЛЦЭЭРТЭЙ ДАВХЦАН ФРАНЦ УЛС КАНАДААС УРАН ОЛБОРЛОХ НӨӨЦ БОЛОМЖОО НЭМЭГДҮҮЛЖ БАЙГАА-

Тэгвэл энэ үйл явдалтай зэрэгцэн Франц улс Монголоос гадна хэдийнээ өөр улсаас уран олборлохоор сонирхож эхэлсэн талаар “Le Monde France” хэвлэлд онцолжээ.  Тодруулбал, Канад улс бол дэлхийн ураны зах зээлийн 10 орчим хувийг эзэлдэг ба Францаас илүү өргөн уудам газар нутагтай ч хүн ам цөөтэй улс. Канад улсын Саскачеваны зүрхэнд орших “Cigar Lake” уурхай нь сүүлийн жилүүдэд уранаар дэлхийн хамгийн баян ордуудын нэгд тооцогдоод буй. Түүнийг боловсруулдаг “McClean Lake” тээрэмийг Францын Ораногийн охин компани ажиллуулдаг бөгөөд үйлдвэрлэлийнхээ 40 хувийг Францын үндэстэн дамнасан EDF цахилгаан үйлчилгээний компанид зардаг болжээ.

Францаас том, хүн амаараа 70 дахин бага энэ муж нь ашигт малтмалын баялаг ихтэй. Газрын хэвлийд Кали, лити, зэс, гели, газрын ховор элемент, юуны түрүүнд уран зэрэг эрчим хүчний хэрэглээнд шаардлагатай гэж Канадын тодорхойлсон 30 чухал, стратегийн ашигт малтмалын 23 нь агуулагддаг байна. Канадын ураны нөөц 588,500 тонн буюу дэлхийн мэдэгдэж буй нөөцийн 10 хувьтай тэнцэх тул Франц улс тус улсаас олборлож буй уранаа нэмэгдүүлэх хүсэлтэй байгаа талаар “Lemonde france” сайтын нийтлэлд онцлон дурдсан байгаа юм

Франц Улс Нигер болон ОХУ-аас баяжуулаагүй уран авч эх үүсвэрээ хангадаг байсан ч дайны нөхцөл байдлын улмаас Европын орнууд ОХУ-д хориг тавьснаар Франц улс Оросоос авдаг байсан ураны хэрэглээгээ Монголоос нөхөж, их хэмжээний хөрөнгө оруулах төлөвтэй байсан. Гэтэл Орос Улс манай улсад амотын цахилгаан станц барих санамж бичигт гарын үсэг зурсан гэх мэдээлэлтэй зэрэгцэн Франц Улс эх үүсвэрээ хангах өөр орныг хэдийнээ сонирхоод эхэлжээ. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Засгийн газраас орон даяар хэрэгжүүлж буй “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөний хүрээнд Завхан аймгийн Тосонцэнгэл сумын Идэр багийн “Гурван толгодын шим” хоршоо хөрөнгө оруулалтын зээлээ авсан анхны хоршоо боллоо. Тус хоршоо нь нийт 120 сая төгрөгийн хөрөнгө оруулалтын зээл авах гэрээгээ Төрийн банктай өнөөдөр байгуулсан нь энэ юм.

“Гурван толгодын шим” хоршоо нь сүүний үнээ, 10 га талбайн услалтын систем, хадлан тэжээл бэлтгэх трактор тоног төхөөрөмж зэргийг цогцоор нь худалдан авах төсөл бичсэн байна. Мөн ногоон тэжээл тариалах, үрийн будаа худалдан авах зэрэгт санхүүжилтээ зарцуулна гэж төлөвлөсөн талаар гишүүн малчид нь ярилаа. Хоршооны гишүүд өөрсдийн мал хөрөнгөө барьцаалж хөрөнгө оруулалтын зээлд хамрагджээ.

Зөвхөн орон нутагт салбартай банк төдийгүй “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөнийг дэмжин арилжааны 7 банк өөрийн эх үүсвэрээс бэлэн бусаар хөрөнгө оруулалтын зээл гаргах боломжтойгоо илэрхийлэн санхүүжилтийн ерөнхий гэрээнд гарын үсэг зурсан. Зээлийн батлан даалтын сангаас хоршооны зээлд 80-100 хувийн батлан даалт хийнэ. Зээлийн хугацаа 3-5 жил байх бөгөөд эхний жилд эргэн төлөлт хийгдэхгүй.

Одоогоор “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөнийг Хаан банк, Төрийн банк, Худалдаа хөгжлийн банк, Голомт банк, Хас банк, Ариг банк, Богд банк дэмжиж өөрийн эх үүсвэрээс зээл гаргахаа мэдэгдээд байгаа билээ. Засгийн газраас санаачилсан “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөн амьдрал дээр хэрэгжих боломжтойг банк, санхүүгийн салбар хүлээн зөвшөөрч дэмжиж буй нь энэ юм. “Шинэ хоршоо” хөдөлгөөний үр дүнд илүү чинээлэг мал аж ахуйн салбарыг бий болгох боломжтой гэж Засгийн газар үзэж байгаа юм.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Авлигатай тэмцэх газрын Мөрдөн шалгах хэлтэс 2024 оны 5 дугаар сарын 6-12-ны өдрүүдэд гэмт хэргийн шинжтэй 182 гомдол, мэдээллийг шалгав. Үүнээс 18 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээж, 37 гомдол, мэдээлэлд хэрэг бүртгэлтийн хэрэг нээхээс татгалзах, 2 гомдол мэдээллийг харьяаллын дагуу шилжүүлэх саналтайгаар прокурорт шилжүүлсэн бөгөөд одоогоор 125 гомдол, мэдээллийг хянан шалгаж байна.

Түүнчлэн эрүүгийн 890 хэрэгт мөрдөн байцаалтын ажиллагаа явуулснаас өнгөрсөн долоо хоногт 17 хэргийг шүүхэд шилжүүлэх, 7 хэргийг хаах, 2 хэргийг харьяаллын дагуу шилжүүлэх саналтай прокурорт хүргүүлэв. Мөрдөн шалгах ажиллагаанд одоогоор 862 хэрэг шалгагдаж байна. Гэмт хэрэг гарахад нөлөөлсөн шалтгаан, нөхцөлийг арилгуулахаар 4 мөрдөгчийн мэдэгдэл бичиж холбогдох байгууллагад хүргүүлсэн. Эрүүгийн болон хэрэг бүртгэлтийн хэрэгт нийт 12 объектод нэгжлэгийн ажиллагаа явууллаа.

Зорчигч тээврийн нэгтгэлийн албан тушаалтан “Э” нь бусдаас хахууль нэхэж шаардсан гэх, иргэн “Д”, “Г” нар нь бүлэглэн өөртөө давуу байдал бий болгох зорилгоор Нийслэлийн Байгаль орчны газрын албан тушаалтанд албаны чиг үүрэг, бүрэн эрхтэй нь холбогдуулан хахууль өгсөн гэх, Сүхбаатар дүүргийн Хөдөлмөр халамжийн үйлчилгээний удирдах албан тушаалтан “О” нь өөртөө эдийн засгийн давуу байдал бий болгосон гэх, Говь-Алтай аймгийн Бигэр сумын удирдах албан тушаалтан “М” нь албан үүрэг, бүрэн эрхээ урвуулан ашигласан гэх зэрэг эрүүгийн хэргүүдийн мөрдөн шалгах ажиллагааг дуусгаж, шүүхэд шилжүүлэх саналтай прокурорт хүргүүллээ.

Нийтийн мэдээллийн тухай хуульд заасан мэдээлэл нээлттэй, ил тод, үнэн зөв байх, бодитой мэдээллээр хангах үндсэн зарчмын дагуу авлигын гэмт хэргийн мөрдөн шалгах ажиллагааны талаарх мэдээллийг Монгол Улсын Үндсэн хуулийн 16 дугаар зүйлийн 14 дэх заалт, Эрүүгийн хэрэг хянан шийдвэрлэх тухай хуулийн 29.3 дугаар зүйлийн 5 дахь хэсэгт заасныг чанд баримтлан товч байдлаар олон нийтэд мэдээлж байгаа болно.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

MSN-д нийтлэгдсэн “Mongolia’s Neoliberal Turn Has Been an Ecological Disaster” гарчигтай нийтлэлийг орчуулан хүргэж байна.

Монголд дахиад л гамшигт өвөл боллоо. Дөрөвдүгээр сарын эцэс гэхэд хорогдсон малын тоо  7.1 саяд хүрсэн нь нийт мал сүргийн 10 гаруй хувийг эзэлж байна.  Экологийн тэнцвэрт бус  байдал олон зууны турш үргэлжилж байгаа бөгөөд энэ нь уур амьсгалын өөрчлөлт болон бусад хүчин зүйлсээс шалтгаалан сүүлийн хорин жилийн хугацаанд л давтамж нь нэмэгдээд байна. Зуд бол экологийн  асуудал юм. Монголын неолиберал өөрчлөлт алс хэтийн төлөвийг харахад Монголын тал нутагт бэлчээрийн менежмент нь феодалын үеэс социализмын үе хүртэл хамтын зохион байгуулалтын тодорхой хэлбэрийг хадгалсаар ирсэн.  Өмч хувьчлалын өмнө нь 25 сая байсан малын тоо 2023 он гэхэд 70 сая болтлоо өссөн. Малчдын тоо 1998 онд дээд цэгтээ хүрч 414 мянгад хүрсэн нь 1989 онд 135 мянга байсантай харьцуулахад гурав дахин их байна.

Хямрал дахь хөдөөгийн нийгэм

Хүн ам зүй, нийгмийн бусад олон асуудал, тэр дундаа боловсрол, эрүүл мэндийн салбарт тулгамдсан асуудлууд бий болсоор байна. Олон жилийн дараа анх удаа хүүхдүүд сургуулиас завсардах асуудал газар авч, жинхэнэ нүүдэлчдийн үеийг бий болгоод байна. Монголд  зуд болох болгонд “гэр” хороолол руу дүрвэгсдийн урсгал нэмэгдэж  байна. Монголын хөдөөд бэлчээр доройтож, малчдын эдийн засаг тогтворгүй болох нь хэвийн үзэгдэл болжээ. Хэдийгээр малын тоо толгой өссөн ч 1992 онд хувьчлалын дараа тогтсон тэгш бус байдал, эмзэг байдлын хэв маяг өнөөдөр ч  өөрчлөгдөөгүй хэвээр байна. 1998 онд нэг тооцоогоор нийт өрхийн гуравны хоёр нь 150-иас доош малтай байсан нь амьжиргаагаа залгуулах хамгийн бага тоо юм. 2023 он гэхэд малчин өрхийн 86 хувь нь хоёр зуу хүрэхгүй малтай болсон байна. Малчдын дөрөвний гурав орчим нь банкны зээлтэй гэсэн мэдээлэл бий. Жил ирэх тусам зуд болох магадлал нэмэгдэж байгаа энэ үед Монголын малчид хамгийн найдваргүй хэсэг болж байна.

Монгол Улс 1990-ээд онд зах зээлийн эдийн засагт шилжсэн нь  өнөөгийн олигархи болон түүний клептократ дэглэмийг бий болгосон ч  олон улсын хэвлэл мэдээллийн хэрэгслээр “ардчиллын баян бүрд” хэмээдэг. Монголын малчдын одоо тулгараад байгаа бодит байдал нь Английн XVIII-XIX зууны үеийн хэв маягтай ямар нэгэн байдлаар төстэй байна. Бэлчээрийн асуудал өнөөг хүртэл нийтийн өмч хэвээр байсаар ирсэн Монгол Улсын хамгийн маргаантай асуудлын нэг бол газрын шинэчлэл юм.

Гэсэн хэдий ч Монгол улс дэлхийн капитализмд улам бүр интеграцчилж, ашигт малтмалын нөөцөө илүү ихээр ашиглаж, “Minegolia” гэсэн хочтой болж байгаа энэ үед бэлчээр нутаг сүйдсэн. Бэлчээрийг хараахан албан ёсоор хувьчлаагүй ч бодит байдал дээр ийм үйл ажиллагаа явуулж байгаа бөгөөд малчид амьжиргаанд нь заналхийлэхээс өмнө газар нутгаа өөрийн өмч гэж авах ёстой гэдгээ аажмаар ойлгож байна.

Нүүдэлчдийн төгсгөл

1999 онд Снит, Кэролайн Хамфри нар Буриад (Орос), Өвөрмонгол (Хятад), Монголын хөдөөгийн эдийн засгийн гурван өөр туршлагыг судалжээ.  Тухайн үед Монголын бэлчээрийн экологи нь бусад хоёр бүс нутгаасаа илүү сайн, зохион байгуулалтын онцлог, институцийн түүхийн хувьд тодорхой байсан.Өмч хувьчлалаас хойш Монголын малын бүтэц, тоо толгойд өөрчлөлт орсон. Өмч хувьчлагдсанаас хойш Монголын мал сүргийн бүтэц, тоо толгой өөрчлөгдөж, бэлчээр нь нийтийн эзэмшилд үлдэж, ноолуурын зориулалтаар олон ямаа өсгөсөн. Нүүдлийн соёл иргэншлийг хадгалж үлдэхийн тулд малчдад нэмэлт ачаа үүрүүлэх замаар одоогийн бэлчээрийн хуваарилалтыг үргэлжлүүлэхийг санал болгож буй консерватив уламжлалт үзэлтнүүдийн дунд хоршоолол, хамтын шийдэл өнөөг хүртэл байсаар байна. Гэсэн хэдий ч газрын баялгийн тухайд уул уурхай, (хамгийн сүүлд) аялал жуулчлалыг нэн тэргүүнд тавьж, одоогийн засгийн газраас баталсан янз бүрийн хэлбэрээр хашаа барих үйл явц өнөөдөр үргэлжилж байна. Тиймээс нүүдэлчдийн төгсгөл ирж байна уу

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2024 он сонгуулийн жил. Монголчууд дөрвөн жилд ганц олддог төр барих эрхээ эдэлж, сайн ажилласныг
нь улирааж, муу ажилласны нь халах хариуцлагатай
жилд Зев.мн УИХ-ын гишүүдийг танилцуулах “76-ийн хэн нь хэн бэ ” шинэ булан нээж байна.
Монголчууд мартамхай. Бид энэ булангаараа
Парламентад ард иргэдийг төлөөлж сонгогдсон төрийн
түшээдийн сайныг магтаж, саарыг илчилж, мартсаныг
сануулж байх болно. УИХ-ын гишүүд Парламентад орж
ирэхдээ намын нэр дэвшүүлэлт, сонгогчдын санал гэсэн үндсэн хоёр ” шигшүүр” дамждаг.” Хэн нь хэн бэ”
булан энэ “шигшүүр”-иин нүхийг томсгогч нь байхыг хичээх болно.
2020 оны Парламентын сонгуульд ганцхан бие даагч ялалт байгуулсан нь Ардчилсан намын дарга,
Ерөнхий сайд асан Н. Алтанхуяг юм. Ардчилсан
намаасаа мандатаа авч чадаагүй тэрбээр Орхон
аймагт бие даан нэр дэвшиж, 19,595 санал /42.9 хувь/-аар ялалт байгуулсан билээ. Тэрбээр энэ
ялалтаараа намаас хамаарахгүйгээр нэр хүндээ
тогтоож чадсан улстөрч гэдгээ баталсан. Тойргоо
сольсон ч, намаасаа гарсан ч ялдаг улстөрч түүнээс
өмнө Р.Амаржаргал л байв.
Н.Алтанхуяг МУИС-ийн багш байхдаа хамт
ажилладаг А.Ганбаатар, Р.Гончигдорж, П.Улаанхүү
Д.Бямбажаргал нарын хамт ардчилсан хөдөлгөөнд
идэвхтэй оролцож ирсэн анхдагчдын нэг. Дээр нэр
дурдсан хүмүүс дээр Баабар нэмэгдээд МУИС-ийн
хичээлийн нэгдүгээр байранд Ардчилсан социалист
хөдөлгөөнийг эхлүүлсэн Монголын Социал демократ
намын үүсгэл байсан гэдэг.
Түүнээс хойш ардчилсан хүчний ялалт, ялагдал
бүхэнтэй хамт яваа. 1996 онд Ардчилсан холбоо
эвсэл байгуулж засгийн эрх барих, 2000 онд ялагдаж, Ардчилсан намыг байгуулах, 2008 онд С.Баярын
“Стандарт бус” гэж шүүмжлэгддэг Засгийн газарт
орж ажиллах зэрэг чухал үйл явдлуудад үүрэг
гүйцэтгэж явсан.
1996 оны сонгуульд ясныхаа дараа Хөдөө, аж ахуй, үйлдвэрийн яамны сайдаар томилогдож, одоо бүгд
тусдаа яам, сайдтай болсон хөдөө аж ахуй, үйлдвэр,
худалдаа, геологи, уул уурхайн салбарыг удирдаж
байв.
2012 онд намаа ялуулж, Ерөнхий сайдын суудлыг
хоёр жил гаруй хашихдаа Үндэсний хөгжил
шинэтгэлийн хороог Эдийн засгийн хөгжлийн яам
болгож, Монгол Улсын түүхэнд анхны “Чингис”
бондыг гаргасан. Тухайн үед манай улсын эдийн
засаг хурдацтай өсөж байсан учраас гаднын
хөнгөлөлттэй зээлүүд олдохоо больсон, түүнчлэн
тийм зээлүүд дундаа нөхцөл, тулгалттай орж ирдэг
байсан учраас өөрсдөө юмаа хийхийн тулд бонд
гаргах шийдэл олсон юм.
Нүүрсний алтан үе дуусаж, өр ширэнд баригдсан
улсаа аварч үлдэхийн тулд хүнд цаг үеийг зээл авч,
өсөлтийг хангах бүтээн байгуулалт өрнүүлж давах
санаачилга гаргасан нь буруу байгаагүй.
Зарцуулалтын тал дээр бэлэн төслүүд байгаагүй
гэсэн шүүмжлэл гардаг ч алдсанаасаа оносон нь их
болов уу. Ямартай ч сураг нь сонсогдоод юунд
зарцуулагдсан нь мэдэгдэхгүй алга болдог
зээлүүдийг бодвол одоо хүрчхээд байгаа өсөлтийг
хангах боломжуудыг бүрдүүлж чадсан гэж дүгнэдэг.
Улс орны эрх ашгийн төлөө шийдвэр гаргаж чаддаг,
өөр дээрээ гал авахаас халширдаггүй улстөрч гэдгээ
2008 онд С.Баярын стандарт бус Засгийн газарт орох шийдвэрээрээ харуулсан. Үүний ачаар Оюутолгойн
төсөл хөдөлсөн гэдгийг монголчууд сайн мэдэх байх.

2020 оны сонгууль нэр дэвшигчид хувиараа амлалт
өгөхгүй, нам эвслийнхээ мөрийн хөтөлбөрт
захирагдана гэдэг дүрмээр явсан болохоор
Н.Алтанхуягт орхончуудад том амлах боломж,
шаардлага байгаагүй. Одоо ч тайлагнах ажил бага.
Нам эвслээс хараат бус гишүүн, Монгол Улсын
Ерөнхий сайд байсан хүний хувиар УИХ, Засгийн
газраас гарсан бодлогын шийдвэрийн талаар байр
сууриа бол хангалттай хэмжээнд илэрхийлж ирсэн.
Эрх баригчид болохгүй юмаа Шүүх рүү түлхдэг
байдлыг анзаарч, “Шүүгч үнэхээр буруу шийдвэр
гаргасан бол хариуцлага тооцдог Шүүхийн сахилгын
хороо гэдэг механизмаа ажиллуулаач” хэмээн хэлж
байсан. Хэлсэн үг нь голтой байдаг учраас иргэд
түүнд муугүй байдаг. Харин эрх баригчдад бол хэцүү
байдаг байх.
Хөгжлийн банкны хэргээр шоронд явахаа
шахсаныгаа тэрбээр яг үүнтэй холбож тайлбарласан. Түүнийг хэрэг үйлдээгүй гэж үзсэн Шүүхийн шийдвэр
Монголд цаашид тогтох байсан гаж жишгийг
зайлуулсан гэж үздэг.
Н.Алтанхуяг хэдий бие даагч ч гэсэн Ардчилсан намд
нөлөөгөө хадгалсаар байсан. Ямар сайндаа л 2020
онд бие дааж УИХ-ын гишүүн болоод 2021 оны
Ерөнхийлөгчийн сонгуульд Ардчилсан намаас нэр
дэвших болох вэ. Түүнийг О.Цогтгэрэл даргатай АН
Ерөнхийлөгчийн сонгуульд нэр дэвшүүлэхээр
зарласан ч С.Эрдэнэ даргатай АН албан ёсных гэж
тооцогдож байсан тул боломж олгоогүй билээ.
Хэрвээ тэр Ерөнхийлөгчийн сонгуульд нэр дэвшсэн
бол С.Эрдэнээс илүү амжилттай өрсөлдөх байсан.
Ц. Элбэгдоржтой муудах болсон шалтгаанаа 2014 онд
өөрийг нь огцруулсантай холбож тайлбарладаг
Хүний цаана Ардчилсан намд нөлөө бүхий байсан Шонхор, Алтангадас фракцууд УИХ-ын дарга,
Ерөнхий сайдын албан тушаалыг хоёр, хоёр жилээр
ээлжилнэ гэж анхнаасаа тохирсон байсан гэдэг яриа
бий. Хэрвээ энэ үнэн бол УИХ , Засгийн газрын бүрэн
эрхийн хугацаа дөрвөн жил байдгийг намын
тохироогоор хоёр жил болгохоор тохирсон нь одоо
бодоход төрийн дээр нам сандайлсны илрэл бөгөөд
Н.Алтанхуяг үүнийг эсэргүүцэж байжээ гэж одоо
харагддаг.
Түүнээс хойш Ц.Элбэгдоржийг хүчтэй байх үед
Үргэлж дарлуулж явсан. Үүнээсээ болж “Женко”-той
ойртож, намдаа улам ч адлуулсан. Х.Баттулгын
зөвлөх болсныхоо дараа В.Путины Нэгдмэл Орос
намтай тун ижил нэртэй “Нэгдмэл Монгол” хөдөлгөөн
байгуулж, нам дотроо бүр ч ад үзэгдсэн байдаг. Энэ
үйлдлээс нь зүүнтний үнэр авсан Ардчилсан нам
Н.Алтанхуягт хаалгаа хаасан юм.

Гэхдээ тэглээ гээд тэрбээр гудийгаагүй. Баруун,
зүүний үзэлд аль, алинд нь давуу болон сул тал бий.
Улс төрд төвийн үзэл гэж ер байдаггүй гэдэг. Гэхдээ
Н.Алтанхуягийн замналыг харахад тэрбээр баруун,
зүүний бодлогын яг голоор нь яваад байсан мэт
сэтгэгдэл төрдөг. Аж ахуйн ажил хийлээ гэж
адлуулдаг ч ард түмнээ боддог Ерөнхий сайд байсан.
Үүгээрээ Х.Баттулгатай бас төстэй.
Барууны нөлөө хумигдаж байгаа энэ цаг үед ер нь
бол Н.Алтанхуяг Монголд хэрэгтэй хүн. Х.Баттулгын
дэргэд ардчилсан үзэлтэй “Хазаар” маягаар байж, хэт
зүүн тийшээ явчихгүй, дарангуйлал руу эргүүлчихгүй
шиг байлгах улстөрч нь гагц Н.Алтанхуяг байж мэднэ
Ардчилагчдынхаа сул талууд дээр урам хугарч
нэгдсэн гэхээс бус, бас чиг салахааргүй
гагнагдчихсан гэж хэлж болохооргүй. Өөрөө юм
хийгээд явсан ч дагах хүн мундахгүй, зангарагтай улстөрч.
Эдүгээ “Женко” Х.Баттулгын нөлөө Ардчилсан намд
нэмэгдэхтэй зэрэгцэн Алтанхуяг ч ил гарч, ирэх
сонгуульд намаасаа нэр дэвшинэ хэмээн ярьж буй.
Хэрвээ Х.Баттулга ингэж томроогүй бол
Н.Алтанхуягтайгаа нийлээд шинэ нам байгуулах
байсан гэсэн яриа бий. Хэрвээ тийм зүйл болсон бол Н.Алтанхуяг гарцаагүй баруун гар нь болох байсан.
Хамгийн ойрын хүн гэдэг утгаараа ч, барууны үзэл
рүү чиглүүлэх утгаараа ч энэ нэр түүнд тохирно.

Эх сурвалж: zuv.mn

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Монгол Улс Баялгийн сантай болж, төрийн өмчийн
компаниудын ашигаас иргэдийнхээ нэрийн дансанд
хуваарилан, бэлэн бусаар зарцуулах боломжийг олгож байгаа билээ.Гэхдээ, ингэлээ гээд үнэхээр
Монгол Улс, монголчуудад ашигтай тусах уу гэдэгт
одоогоор хариулт алга байна. Бодох, засаж сайжруулах зүйл харин их харагдана.
Иргэдийн нэрийн дансанд бичигдэх мөнгө нь
“Эрдэнэс Монгол”-ын мэдэлд байгаа долоон
компанийн ногдол ашигаар хязгаарлагдсан
тохиолдолд маш бага хэмжээтэй байгаа. Энэ нь эрх
баригчид болон ард иргэдийг ногдол ашигаа
нэмэгдүүлэх талаар санал тавихад хүргэсэн. Олон ч
арга зам байна. Харин сонголт нь олон янзын үр дагавартай байж болохоор байна.
“Эрдэнэс Монгол”-ыг тэлэх хамгийн хялбар арга бол
Стратегийн жагсаалтад багтсан 16 ордоо бүгдийг нь
нэгтгэх, улмаар хавсралтад багтсан 39 орд руу орох
явдал мөн. Гэхдээ, хэрэгжүүлэх арга замын хувьд
бодолцох юм байна. Янз бүрийн шийдлүүд бий.
Жишээ нь, төр стратегийн ордуудаа буцаж авлаа
гэхэд эргэлтэд оруулах боломж хэр байгаа вэ.
Ямартай ч улс өөрийн хөрөнгөөр эргэлтэд оруулах
боломж одоо болтол бүрдээгүй байгаа гэдгийг эдийн
засагчид хэлж байна.
Төр Цагаан суваргын ордын зөвхөн 34 хувийг
эзэмшихэд 350 сая ам.доллар оруулах ёстой болж
байсан жишээ бий. Багагүй хэмжээгээр өсгөсөн дүн
байсан гэж бодсон ч хэцүү. Хэрвээ төр өөрөө
хөрөнгөө гаргаад ажиллуулна гэвэл олон жил
шаардана.

Хоёрт, Баялгийн сангийн хууль батлагдсанаар
стратегийн ордын тусгай зөвшөөрөл эзэмшигчийн
хувь эзэмшил 34 хувиар хязгаарлагдсан. Хайгуулын
ажилд хөрөнгө оруулаад том орд олоод, 34- өөс дээш
хувь эзэмшье гэвэл Монголын төртэй тохиролцох
болно. Ер нь Ашигт малтмалын тухай хуулийн 5.8 нь ирээдүйд нээгдэх стратегийн орд гэхээсээ одоо
байгаа “Оюутолгой”-д л зориулсан заалт гэж
харагдаж байгаа. Тэгэхээр, Оюутолгойн жишигээр,
орд олбол Оюутолгойн жишгээр 66 хувиа эзэмшээд
явах, Ашигт малтмалын 5.8-д захирагдах хоёр өөр
бөгөөд хөрөнгө оруулах сонирхолд сөргөөр нөлөөлөх
нь тодорхой юм.
Тэр ч байтугай, аман дээрээ нэгийг яриад, ачир
дээрээ улс орно тусгаарлаж байгаа дохиог өгч
байгаа явдал гэдэг талаас нь хараад үзэхэд гэмгүй.
Баялгийн сантай болж, иргэдэд жилдээ 500,000
төгрөгийн ногдол ашиг өгдөг болох гээд ирээдүйд
хоёр дахь, гурав дахь Оюутолгой, Таван толгойг нээх
хөрөнгө оруулалтыг зогсоож байвал хүндээ
хөнгөнөөс өгсөн хэрэг болно.
Ер нь, төрд ашигт малтмалын орд байснаар ард
түмэнд ашигтай байдаг гэдэг ойлголт өөрөө
өрөөсгөл. Эргэлтэд орж, ашиг олж, төлсөн татвар нь
ард түмэнд ашиг болж очиж байж л ашигтай гэж
үзнэ. Тиймээс ард түмний өмч болох ашигт
малтмалын ордыг эзэмшчихээд ашиггүй ажиллуулах
эрх хэн ч, тэр байтугай төрд ч байхгүй.
Тиймээс төрд юм авна гэхээсээ илүү, одоо төрд
байгаа, ашиггүй ажиллаж хэдэн дарга нарын амьдрах
арга болчихсон 30 гаруй компаниа цэгцлэх, хувийн
хэвшлийн хяналт оруулж ашигтай ажилладаг болгох
нь илүү оновчтой байж мэднэ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Монголбанкны Мөнгөний бодлогын хорооны 2024 оны 5 дугаар сарын 13-ны өдрийн ээлжит бус хурлаар эдийн засаг, банк, санхүүгийн зах зээлийн өнөөгийн байдал, гадаад, дотоод орчны төлөв, эрсдэлийг харгалзан үзээд бодлогын хүүг 1 нэгж хувиар бууруулж, 11 хувьд хүргэх шийдвэр гаргалаа.

Жилийн инфляц 2024 оны 4 дүгээр сард улсын хэмжээнд 6.4 хувь, Улаанбаатар хотод 6.1 хувьтай гарлаа. Монголбанкнаас 2022 оноос хэрэгжүүлж буй мөнгөний бодлого нь инфляцыг бууруулж, тогтворжуулах нөлөө үзүүлж байна. Түүнчлэн, импортын бараа, бүтээгдэхүүний инфляц саарах хандлага үргэлжилсний зэрэгцээ дотоодын хүнсний гол нэрийн бараа, бүтээгдэхүүний үнийн өсөлт тогтворжсоноор инфляц ийнхүү буурлаа. Цалин, тэтгэврийн өсөлт, төсөв, түүнтэй адилтгах санхүүжилт нь инфляцыг нэмэгдүүлэх эрсдэлтэй хэдий ч түүний нөлөө хүлээлтээс бага байгаа тул инфляцын богино хугацааны төсөөллөө буурууллаа.

Гадаад эрэлт, экспортын биет хэмжээ өндөр байгаа нь валютын орох урсгал, төлбөрийн тэнцэлд эергээр нөлөөлж байна. Зудын нөхцөл байдлаас шалтгаалан малын зүй бус хорогдол өвлийн саруудад огцом нэмэгдсэн нь хөдөө аж ахуйн салбарын үйлдвэрлэл, цаашлаад эдийн засгийн өсөлтөд сөрөг нөлөө үзүүлэхээр байна. Иймд Монголбанкны Мөнгөний бодлогын хороо эдийн засгийн дунд хугацааны тогтвортой өсөлтийг дэмжих зорилгоор бодлогын хүүг 1 нэгж хувиар бууруулахаар шийдвэрлэлээ. Энэхүү бодлогын шийдвэр нь дунд хугацаанд инфляцыг зорилтот түвшинд тогтворжуулах, макро эдийн засгийн тогтвортой байдлыг хангах зорилттой нийцтэй болно.

Цаашид эдийн засгийн гадаад, дотоод орчин, инфляцын төлөв хэрхэн өөрчлөгдөхөөс хамаарч бодлогын дараагийн алхмыг тухай бүр авч хэрэгжүүлнэ.

Мөнгөний бодлогын хорооны хуралдааны хураангуй тэмдэглэлийг хоёр долоо хоногийн дараа Монголбанкны цахим хуудаст байршуулна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

УБЗАА-аас Цэвэрлэгээг хэвшил болгох “Хаврын их цэвэрлэгээ”-г 2024 оны тавдугаар сарын 09-ний өдрөөс эхлэн зохион байгуулж буй.

Тэгвэл өнөөдөр /2024.05.13/ хуваарийн дагуу ХАН-УУЛ дүүрэгт 13 зам талбайн цэвэрлэгээний аж ахуйн нэгж, 130 хүний бүрэлдэхүүнтэй 19 техник хэрэгсэлтэй хог түүвэр болон угаалга цэвэрлэгээний ажлыг хийж гүйцэтгэж байна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Өдгөө Эдийн засаг, хөгжлийн дэд сайдын алба хашиж буй Г.Түвдэндорж 2024 оны УИХ-ын сонгуульд Сүхбаатар, Чингэлтэй дүүрэгт горилж буй.

Түүний аав нь ч, хадам аав нь ч улс төрд нөлөө бүхий хүмүүс бий. Монголбанкны О.Чулуунбат агсны том охин Ч.Агиймаатай суусан “алтан” хүргэн тэрбээр “Торгоны зам групп” ХХК-ийн эзэн, алдарт уяач Ц.Гантөмөрийн хүү. Бүр цаашилбал дуучин С.Жавхлангийн анхны эхнэр Долгормаагийн дүү гээд цол гуншин ихтэй залуу.

Мөн үүгээр дуусахгүй, нүүрсний сонсгол хийх сургаар нүүр номдоо “сүржин сонсгол” гэж буруутгаж суусан Эдийн засгийн хөгжлийн дэд сайд Г.Түвдэндоржийн хамаарал бүхий компани нүүрсний хулгайн хэрэгт холбоотой болох нь ил болсон нь саяхан.

Тодруулбал, нээлттэй сонсголд нэр нь дурдагдсан “Спейшл майнинг сервис” нь  дэд сайд Г.Түвдэндоржийн хамаарал бүхий компани гэсэн юм.

Тус компани 2019-2023 оны хооронд “Эрдэнэс Монгол” ХК-аас 706 тэрбум төгрөгийн үнэлгээтэй гурван гэрээ байгуулсан байна. 2021 онд зохион байгуулсан Тавантолгойн ордын Бортээгийн уурхайн хөрс хуулалт, өрөмдлөг, тэсэлгээ, нүүрс, олборлолт, баяжуулалтын ажилд түншлэлийн гишүүнээр оролцсон. Энэ ажил нь 715 тэрбум төгрөгийн үнийн дүнтэй байжээ.

“Спейшл майнинг сервис”-ийн үүсгэн байгуулагч, гүйцэтгэх захирлаар Б.Баттулга гэж хүн ажилладаг. Тэрбээр Эдийн засгийн хөгжлийн дэд сайдаар ажиллаж буй Гантөмөрийн Түвдэндоржтой хамтран эзэмшигч, гүйцэтгэх удирдлагаар нь ажиллаж байсан нэгдмэл сонирхол гарч ирсэн болохыг ШИНЭЭЖЧИД онцолсон юм. 

Эндээс харвал ЭЗХ-ийн дэд сайд Г.Түвдэндорж нь өөрийн хамаарал бүхий компанидаа давуу эрх эдлүүлж, 706 тэрбум төгрөгийн гэрээ хийлгүүлсэн байх магадлал маш өндөр байсан гэж байв.

Харин Б.Баттулгын эзэмшлийн “Спейшл майнинг сервис” компанид би ямар ч хамааралгүй гэж мэдэгдэж байв. Гэхдээ хуулиар  ашгийн төлөө үйл ажиллагаатай компани хамтран байгуулсан тул  ашгийн төлөө  нэгдмэл сонирхолтой хамаарал бүхий л этгээдүүд гэж үзэх хангалттай үндэслэлтэй байгаа гэдгийг ХЗДХ-ийн сайд Энхбаяр хэлж байв.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Сонгинохайрхан дүүргийн прокурорын газраас тус дүүргийн Цагдаагийн 1 дүгээр хэлтсийн алба хаагчид болон Сонгинохайрхан дүүрэг дэх Мал эмнэлгийн  улсын байцаагч нартай хамтран тус дүүрэгт махны чиглэлээр үйл ажиллагаа явуулдаг газруудад холбогдох хууль тогтоомж, стандарт, дүрэм, журмын хэрэгжилтийг шалгаж, илэрсэн зөрчлийг арилгуулах арга хэмжээ авчээ.

Тус шалгалтаар мал төхөөрөх, мах, махан бүтээгдэхүүн боловсруулах үйлдвэрлэл, худалдааны 10 орчим аж ахуйн нэгж байгууллагын үйл ажиллагаатай танилцахад, мал эмнэлгийн дүгнэлт гаргуулаагүй, ариутгал болон харуул хамгаалалтын гэрээ байгуулаагүй, хөдөлмөр хамгааллын сургалт хийгээгүй, хөдөлмөрийн аюулгүй ажиллагааны зааварчилга өгөөгүй зэрэг зөрчил илэрсэн байна.

 Тиймээс зөрчлийг арилгуулахаар нэр бүхий 3 газарт прокурорын мэдэгдэл хүргүүлж, зохих зөвшөөрөлгүй ажиллаж байсан “ЗС” компанийн үйл ажиллагааг зогсоон, лац тавин битүүмжилжээ.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *